2012. április 27., péntek

2012-04-26 Kert, vizsga és más effélék



      Este átmentem a boltba bevásárolni, és észrevettem, hogy a virágárus srác egy kosárnyi árvácskát a szemetes mellé dobált. Valóban, kissé kókadtak voltak, eladni már nem lehetett őket, de én láttam árvácskát a legnagyobb téli hideggel is dacolni, ezért eldöntöttem, hogy adok a virágoknak egy esélyt, és kiültetem őket az ablakunk előtt álló diófa köré. Amúgy a diófát is én ültettem anyósommal együtt még azelőtt, hogy ideköltöztünk volna. Azóta ültettem köré hóvirágokat, amiket nagyapám kertjéből ástam ki, jácintot, nárciszt, tulipánt. Nem egy gondozott kert ez, csak egy füves rész, de tavasszal mégis jó látni, ahogy kihajtanak a virágok, amíg valaki le nem tépi őket. Idén a hóvirágokat is letépték, a jácintot is, a tulipánt is. Akkor tudtam visszamenni a virágokért, amikor a gyerekek már lefeküdtek, aztán sötétben, mint valami rosszban sántikáló alak ültettem el őket. Megöntözgettem, és közben arra gondoltam, hogy ilyen a tanári munkám is. Azokat a diákokat kedvelem legjobban, akikről mások lemondtak, de én még látok bennük reményt, én még hiszek abban, hogy kivirágozhatnak. Nagy szeretettel ültettem el az árvácskákat. Kiválasztottam a három legszebbet, és azokat átültettem a ház másik oldalára, ahol egy kis terület rendbe van téve. Gondoltam, ezek itt is megállják a helyüket. Másnapra az öntözéstől néhány virág valóban egészen magához tért, reményt adva arra, hogy teljesen felélednek, és egész nyáron gyönyörködhetünk bennük. Örömmel nézegettem őket az ablakból. Olyan érzés volt valójában, mint amikor egy szakmát kapott diákom állást talál, vagy megmutat egy fényképet a gyermekéről.
      Reggel meglátogatott minket anyósom Egerből. Busszal érkezett, és hozott magával egy tál káposztát. Előre fel is hívott, hogy ma ne főzzek. Megebédeltünk, aztán Margitka megkérdezte, hogy miben tudna segíteni. Mondtam, hogy a lakással elboldogulok, de a Vincellér utcai kis kerttel sehogy sem. Azt sajnos ellepte a gaz. Amit lehetett már kiloptak onnan is, de ha így marad, kapjuk majd a büntetést a parlagfű miatt. Kértünk Imrétől, a sekrestyéstől szerszámokat, és átmentünk a kertbe gazolni. Vittük Gábrist is, hogy Kata tudjon tanulni, mert délután négytől vizsgázott. Út közben találkoztunk azzal a nénivel, aki azt a kertet is gondozza, ahová a három legszebb árvácskát ültettem. Szóltam neki, hogy ültettem oda három tövet, és hogy hervatagok, de rendbe fognak jönni. Estére ez a három tő eltűnt, a helyüket felgereblyézték. Megértem én, hogy nem illettek bele az elképzelésbe, de ha szóltak volna, nagyon szívesen átültettem volna őket máshová. Úgy éreztem, hogy megloptak. Nagyon fájt a dolog. Tudom, szentimentálisan hangzik ez az egész, de én a legkisebb életet is értékelem. Egy gazszálat is fájdalommal húzok ki, mert az élet elpusztítása ellenemre van. Csak önvédelemből, vagy táplálékszerzés céljából tartom elfogadhatónak, de például húst nem dobok ki, hiszen azért egy állatnak el kellett pusztulnia. Ha már megromlott, akkor is inkább felhasználom állati takarmánynak, jellemzően anyósomék kutyái ették meg ezeket, amíg volt nekik.
      Miután amennyire tudtuk, kigazoltuk a vincellér utcai kertet, Margitka megkapálgatta az árvácskákat a diófa körül. Ezeket nem bántotta senki, és kiástunk egy eperfa magoncot, ami rossz helyre nőtt, de Margitka úgy gondolta, hogy elviszi Egerbe, és elülteti. Ezek a kis vadon nőtt fácskák mindig szívósabbak és életrevalóbbak, mint azok, amik faiskolában nevelkedtek. Nekem közel állnak a szívemhez.
      Ahogy hazaértünk, gyorsan átöltöztünk. Katának már indulnia kellett a vizsgára, de engem kitett a városban, Margitka pedig otthon maradt Gábrisra vigyázni. Én csak gyalogosan közlekedek, ill. amíg jártam dolgozni, addig volt buszbérletem. Mostanában nem veszek. Arra az egy-két esetre, amikor szükségem lenne rá, veszek jegyet, de igazából Debrecenben nincsenek nagy távolságok. Most is összeszedtem a gyerekeket az iskolából és az óvodából, és pillanatok alatt átgyalogoltunk velük a zeneiskolába, ahol Verára egy szolfézs és egy hegedű óra várt. Addig Gergővel leültünk falatozni. Már nem volt ideje az óvodában megenni az uzsonnát, ezért elhoztuk. Kukoricasaláta volt rántott brokkolival. A konyhás nénik kedvesek voltak, és idecsomagolták egy műanyag pohárban. Kanalunk viszont nem volt. Vettem a zeneiskola büféjében egy kis innivalót, és elhoztam egy műanyag kanalat, amivel a forró csokoládét szoktuk kavargatni. Elég kicsi kanálka volt, de Gergő ügyesen megette vele a salátát. Négytől hatig Vártunk Verára, de nem unatkoztunk. Kérdeztem Gergőt, hogy menjünk-e el sétálni, de inkább a telefonommal játszott, én meg a gyerekeimmel büszkélkedtem a többi szülőnek. Dagadt a mellem rendesen, amikor Vera kijött óráról csak úgy énekelgetve, és egy csinos színésznő, akinek szintén itt a tanul a fia, felkapta a fejét, és csodálkozva nézett a lányomra. Meg is jegyezte, hogy Verának gyönyörű hangszíne van. Este átküldtem neki egy videót, ahol Vera a Vojtina Bábszínházban énekel. Tudom, hogy mindenkinek elege van az olyan szülőkből, akik a saját gyereküket ajnározzák, de most nem egy akármilyen gyerekről van szó, hanem Veráról, tehát megbocsájtható bűn. Egyébként ma hittanon, szolfézson és hegedűn is kapott egy-egy ötöst. Az elmúlt időszakban egy kicsit dorgáltam, amiért leeresztett, de most határozottan javított. Megértem, hogy fáradt már így tanév vége felé, de már tényleg csak egy kicsit kell kibírni a tanév végéig.
      Mire vége lett az órának, Kata is levizsgázott. Pont egy olyan tételt húzott ki, amit nem tudott átnézni, de így is sikerült a vizsgája. Kicsit savanyú szájízzel, de azért örömmel jött értünk. Otthon pedig anyósom meleg vacsorával várt minket. Kata kedvenc ételét készítette: sült húst hagymával, mustárral, sült krumplival és tükörtojással. Ez egy igazi kalóriabomba, ami Katának talán nem hiányzik a mostani epeproblémái mellé, de ezegyszer csirkemellből készítette Margitka, és Kata sem tudott neki ellenállni. A gyerekek is régen ettek ilyen jó étvággyal.
      Éjjel Margitka nálunk aludt. Úgy beszéltük meg, hogy pénteken még marad és segít a szombati születésnapi zsúr előkészítésében. A zsúrra természetesen őt is hívtuk vendégnek, de addig sajnos már nem tudott maradni. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése