2012. április 24., kedd

Névnaptól születésnapig


2012-04-14 Névnap
      Szombat délutánra vendégségbe voltunk hivatalosak. A sógorom és az édesapja ünnepelte együtt a névnapját, amire minket is szeretettel és töménytelen mennyiségű étellel vártak. Ahogy átfutottuk a napi programajánlót, láttuk, hogy nem messze tőlük vasútmodell kiállítás van. Annak idején Németországban láttunk hasonlót a nejemmel, ami maradandó élmény volt számunkra, ezért úgy gondoltuk, nosztalgiázunk egy kicsit, a gyerekek pedig biztosan élvezni fogják a terepasztalok látványát. Így is lett. Beugrottunk megnézni a kiállítást a vendégség előtt. Szemerkélő esőben szálltunk ki az autóból és kicsit meg is áztunk, mire fedett helyre értünk, de a kiállító teremben kellemes meleg várt bennünket. Az egész kiállítás kb. 50 terepasztalból állt, de volt hozzá egy játék, ahol fel kellett írnunk, hogy melyik terepasztalon látunk sétáló szerelmes párt, legelésző teheneket, tetőn kibúvó embert, grafitit a falon, stb. Ezzel jól elszórakoztunk, sőt, a kicsiknek volt egy külön sarok, ahol vonatokkal lehetett játszani. Ezt Gergő ki is használta. Volt még ott néhány hasonló korú kisfiú. Az egyikkel Gergő össze is veszett egy vonaton. A másik kisfiú nagyon követelődző volt vele és szemtelen, ezt Gergő nem tolerálta, és felé rúgott egyet. Azonnal félrehívtam, és megbeszéltem vele, hogy most vagy indulunk innen tovább, vagy kibékülnek, de ezt a viselkedést nem engedem. Elmagyaráztam neki, hogy megértem, hogy dühös, én is mérges lettem volna a helyében a másik kisfiúra, de akkor sem szabad rugdosni a másikat. Gergő bólintott, hogy megértette, és ezután tényleg nem volt gond. Segítettem nekik elosztani a vonatokat, és onnantól kezdve szépen játszottak. Annyira belefeledkeztünk a játékba, hogy egy kicsit késve értünk a vendégségbe. A többiek már ott voltak. Sok ismeretlen arc volt a vendégek közt, de hamar összebarátkoztunk velük, és a gyerkőcök is mindenkit levettek a lábukról. A vendéglátók is megadták a módját rendesen, de mi is igyekeztünk kitenni magunkért. Még Gáborkán is csokornyakkendő volt, igaz, inkább csak a vicc kedvéért, de tényleg nagyon fess legénykének tűnt vele.
      Itt is jól éreztünk magunkat, elidőztünk kicsit. A gyerekek el is fáradtak rendesen. Hazafelé elaludtak az autóban.

2012-04-16 Dicséretek
      Az eseménydús hétvége után Vera rögtön egy versmondó versennyel kezdte az iskolát. Az első körből 3-an jutottak tovább. A tanító néni nagyon gondolkodott rajta, hogy ne Vera legyen-e az egyik, de végül úgy döntött, hogy nem, mert Vera elég halkan mondta a verset. Ez sajnos tényleg így volt. Otthon is mondtuk neki, hogy hangosabban kellene, de csak megrántotta a vállát, mondván: „lesz mikrofon”. Azért Vera is kapott oklevelet a versenyen való részvételért, amit meg is érdemelt, mert derékul megtanulta a verset. Ennyivel máris gazdagabb lett. Nyerni meg nem kell mindig. A többiek is sokat készültek a versenyre, megérdemlik a helyezésüket. Ezt Vera is megértette, nem is vette zokon, hogy nem jutott tovább, sőt magabiztosan, jó kedvvel felelt környezet órán és a hegedűtanár néni is csak dicsérni tudta este. Gergő is megörvendeztetett minket. Ma ő volt a napos az óvodában, és nagyon ügyesen végezte a feladatát. Büszkék voltunk rá is.

2012-04-19 Zúza
      Csütörtök délutánra megbeszéltem egy volt diákommal, hogy átjön kicsit hozzánk és segít rendbe hozni a kertünket, amit eléggé felvetett a gaz. Én a gyerek mellett nem igen tudok ezzel foglalkozni, mire meg jön a nyári szünet, és Kata is ráér majd kicsit, a kertben derékig ér majd a tarack.
      Természetesen nem vártam üres kézzel a srácot. Vettem a hentesnél zúzát, főztem belőle egy igazán jól sikerült pörköltöt. Becsomagoltam néhány szendvicset is későbbre, hogy meg tudjam kínálni a nebulót. Már épp indultam a templomba, hogy a sekrestyés Imre bácsitól kölcsön kérjek néhány szerszámot, amikor láttam az internetes üzeneteim közt, hogy a srác lemondta a mai munkát, mert délután pótoltak az egyik kollégámmal egy elmaradt órát.
      Nem gond. Egyébként ezt a diákomat szívesen segítem, amiben tudom, mert sok lókötőt tanítottam, és ez a fiú is olyan dolgokba keveredett, amikből erősen javallott lett volna kimaradnia, de biztosan tudom, hogy ő rendes fiú, és ha kap némi segítséget, nagyon hasznos életet fog élni.

2012-04-21 Famentés
      Ma délelőtt gyorsan összerottyantottam egy spenótot 4 tükörtojással. A tojások nagy részét Gábris ette meg. A főzelék is ízlett neki. Ebéd után kimentünk kicsit sétálni. Régóta figyeltem egy kis magról nőtt nyárfát, hogy milyen szépen növöget. Most sajnálattal vettem észre, hogy valaki gyökerestől kitépte. Igazából nem csodálkoztam ezen. Sokan allergiásak a nyárfapollenre, ezért már kezdeményezték azt is, hogy vágják ki az összes nyárfát a lakótelepről. Tekintve, hogy a lakótelepen főleg ez a faj képes életben maradni, és többségében ilyen fák is élnek itt, ez elég nagy pusztítással járna, ráadásul ezzel egy évszázadok óta felülmúlt, kártékony gondolkodásmódot élesztenénk fel, tudniillik azt, hogy amelyik faj zavar minket, azt irtsuk ki. Tudom, hogy a nyárfákat nem fenyegeti az a veszély, mint a vándorgalambokat, amikből kilőtték az utolsó példányokat is, hogy ne rondítsanak a városokba, de ezen a fácskán megesett a szívem. Szerencsére eléggé a város szélén lakunk, úgyhogy kisétáltam Gábrissal és a fácskával egy olyan területre, ahol csak a fű nő, nincs a közelben egy ház sem, csak egy patakocska. A patak partján elültettem a fát. Igen ám, de nem volt nálam semmi, amivel meg tudjam öntözni. Kértem a Jóistent, hogy ha akarja, hogy ez a fa megmaradjon, öntözze meg ő. Estére eleredt az eső.
      Hazafelé meglátogattuk Ida mamát, aki ez én anyai nagyanyám. Gábrisnak adott egy perecet, amit Gábris mohón tömött a szájába. Mama egyfolytában ijedezett, hogy megfullad a gyerek. Én csak legyintettem, hogy már 12 foga van, megrágja. A perec el is tűnt Gábris szájában az utolsó morzsáig. Ezután mama konyhaszekrényén kezdte tekergetni az ajtónyitó gombokat. No, ez végképp nem tetszett nagymamának. Egyre gyakrabban mondogatta, hogy „Mennyetek már!”. Úgy értelmeztem, hogy azt szeretné, ha elmennénk. El is indultunk. Mama csomagolt nekünk oda egy kis zaftos húst, tésztával. Lelkünkre kötötte, hogy az edényt majd hozzuk vissza. Megköszöntük, és hazamentünk. A hús nagyon jól jött másnap ebédre.
2012-04-23
      Gábris ma reggel hosszú és kitartó próbálkozás után felvette Kata harisnyáját. Már 12 foga van, és egész ügyesen jár. Beszélni keveset beszél, akkor sem szépen formált szavakat, de lényegre törő, és megérteti magát. Legfőképpen akkor szól, ha éhes.
       Gergőt ma délben elhoztuk az oviból, mert megbeszéltük a védőnővel, hogy ma délután átviszem hozzá a két fiunkat. Gábrisnak a 15 hónapos oltásához kellett egy kis méricskélés, Gergő pedig 24-én tölti az ötöt, úgyhogy meg kellett ejteni nála is az öt éves státuszvizsgálatot. A védőnő előtt azért beugrottunk egy játékboltba, ahol Gergő választhatott magának játékot, de megbeszéltük, hogy csak olyat veszünk meg, amit ki tudunk fizetni. Ezt a szabályt elfogadta. Két kardot választott magának és egy kalóz felszerelést. Nem díjazzuk a játékfegyvereket, de úgy gondoltuk, hogy a kard belefér, hiszen szép kellék is lehet, sőt, karddal vívni inkább elegáns testgyakorlás, mintsem értelmetlen bum-bum, amit a játékpuskákkal szoktak játszani a fiúk.
      Korábban írtam ,hogy egyszerre romlott el minden gépünk. Végül a mosógépet papa megjavította, a TV még mindig rossz, de az nem gond. Az autó még várat magára, de használható. Nyáron akarjuk teljesen rendbe rakatni. Eddig egy olajcserére futotta, de azóta nem jelez motorhibát. A számítógépről viszont lemondtam. Nem lehetett megmenteni. Ma viszont elhatároztuk, hogy a maradék megtakarított pénzünkből igenis veszünk egy számítógépet. Szerencsére van Debrecenben egy üzlet, ahol nagyon olcsón lehet venni remek állapotban lévő használt gépeket. Én is elcsodálkoztam, hogy 12 hónap garanciát adnak használt gépre is. Nem is teketóriáztunk, vettünk egy számítógépet. Ez a probléma is megoldva.
      Otthon még kipakoltuk a játékokat, a gépet és Gergő óvodai holmiját, aztán Katával, Gábrissal és Gergővel elindultunk a védőnőhöz. Mindkét gyerkőc ügyesen bemutatta a tudományait, a védőnő nagyon meg volt velük elégedve. Vera viszont annál rosszabb hírekkel jött haza az iskolából. Beszedték a környezet könyvét, amiben nem volt elkészítve a házi feladat, mert az iskolában felejtette a könyvet és nem tudott benne dolgozni hét végén. A matematika leckéjén viszont sokat dolgozott, csak épp elfelejtette bevinni az iskolába a könyvet. Nagyon mérges lettem rá, mert reggel többször rákérdeztem, hogy ezer százalék-e, hogy rendben van a leckéje és a felszerelése. Kata is mérges volt rá. Megegyeztünk, hogy mostantól se játék, se fürdés, se vacsora, amíg a táska rendben nincs. Vera nagyon szomorú lett. Elmagyaráztam neki, hogy ha nekem olyan képességeim lettek volna, mint neki, akkor nagyon sokra vihettem volna. Elmondtam, hogy nekem mindig sokat kellett tanulnom és nagyon figyelnem a határidőket és a felszerelésemet, hogy eredményt érjek el. Katának erre nem volt szüksége, mert hihetetlenül jó képességei vannak. Verában viszont megvannak Kata jó képességei, ha megtanulja az én pontosságomat és rendszeretetemet mellé, akkor szárnyalni fog. Ettől kicsit jobban érezte magát, a vacsorát már jó kedvvel ette.
      Megpróbáltuk hamar lefektetni a gyerekeket, de ez ma sem sikerült. Ráadásul, amíg ébren voltak, addig nem nagyon tudtunk mással foglalkozni, így Kata akkor állt neki almát pucolni Gergő születésnapi tortájához, amikor már mind elaludtak. Hiába segítettem én is, még éjfél után is a tortán dolgozott, de reggelre gyönyörű lett a torta. Bevittük az óvodába, hogy ott is fel tudják köszönteni Gergőt, és megkínálhassa a csoporttársait, elvégre egyszer 5 éves az ember. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése