2012. május 25., péntek

2012-05-24 „Tudod, az első pofon a legnagyobb...”




      Kata a szigorlata előtti napon reggel bevitte a gyereket az iskolába, aztán elment az egyetemre tanulni, és csak vacsora után jött haza. Rengeteget kellett még tanulnia, és Gábris mellett ez szinte lehetetlen, így viszont rám némileg több feladat hárult. Délelőtt nem is volt semmi gond, mostam (mosott a mosógép) két adag ruhát, kiteregettem, megetettem Gábrist, aki a délelőtt nagy részét végigaludta, egyszóval éltük a mindennapi életünket. A délután húzósabb volt. Nagyon megszoktuk már, hogy Kata autóval elszállít bennünket bárhová, most viszont alkalmam volt elmerülni abban az élvezetben, amit a tömegközlekedés nyújt három gyerekkel, egy babakocsival, egy iskolatáskával és egy hegedűvel felszerelkezve. Először a gyerekekért kellett mennem az iskolába és az óvodába. Gondoltam, ez igazán gyerekjáték lesz, hiszen alacsony padlós buszok járnak mindenfelé, csak feltolom a kocsit. Felkaptam egyik kezembe a hegedűt, a másikkal pedig a babakocsit toltam magam előtt. Bementünk egy kisboltba, ahol alig fértünk át a sűrűn rakott polcok között. Vettünk némi péksüteményt, és innivalót, hogy legyen mit rágcsálni, amíg Verára várunk a zeneiskolában. A babakocsi rejtett zugait tehát teletömködtem kiflivel és croissannal, vettem néhány buszjegyet, majd beálltam a buszmegállóba. Jött is a gyönyörű alacsony padlós busz, középen széles ajtóval, ahol külön piktogram jelzi, hogy kerekesszékesek és babakocsis kispapák itt szálljanak fel. Bezárt ajtón viszont nehéz felszállni. Debrecenben van egy olyan szabály, hogy felszállás csak az első ajtón, és sosem gondoltam, hogy ezzel bármi probléma lehet, most viszont zokon vettem némileg, hogy az első ajtón kell felcaplatnom, ahogy az utasok is, hogy középre furakodok köztük arra a helyre, amit direkt babakocsiknak és kerekesszékeknek alakítottak ki. Az új Volvo buszok nagyon szépek, nagyon jók, csak mozogni nehéz rajtuk, egy szélesebb babakocsi például nem fér el az ülések között. Van egy druszám, barátnőm, aki kerekesszékes modell. 16 évesen érte egy szerencsétlen baleset, ami miatt kerekesszékbe kényszerült, de ez nem vette el az életkedvét. táncos lett, modell, megtanult autót vezetni és síelni, férjhez ment, gyermeket szült, és olyan élete van, amiről sokan csak álmodhatnak. Mindemellett természetesen gyönyörű. Amióta őt megismertem, jobban odafigyelek arra, hogy hol mennyire akadálymentesített az élet, és ezt babakocsi közlekedés mellett jól le is tudom tesztelni. Debrecenben az egyetemen legtöbb épületében már el lehet boldogulni anélkül, hogy a babakocsit emelgetnem kellene, de például a zeneiskolában lehetetlen. Hiába van lift, legalább 4-5 lépcsőfokon át kell emelnem a kocsit, mire odáig eljutok. A lányomék iskolája elvileg akadálymentes, de nem könnyű megtalálni A rámpát, és ha valaki megtalálta, akkor rájön, hogy túl meredek, és bizony, előfordult, hogy nem sikerült egy lendülettel feltolnom rajta a kocsit, pedig elég jó erőben vagyok. Az óvoda már jobb egy kicsit, de ott meg az épületet megkerülve lehet rámpát találni, ami szépen betonozott, és elég lankás is, de ha felhajt rajta valaki, akkor észreveszi, hogy nem a rámpával szemközti ajtó nyitható, hanem a mellette lévő, tehát megint nem árt felemelni kicsit a kocsit, miközben egyik kezeddel az ajtót tartod, mert amíg megpróbálsz belavírozni a kocsival, addig az bevágódik. Az iskolák közül a Svetits, ahová a lányom is jár, még elég jó helyzetben van. Sokáig a Tóth Árpád Gimnázium volt a város egyetlen akadálymentesített középiskolája, mert annak viszonylag új épülete van. Abszolút megértem, hogy sok kerekesszékes nem szívesen mozdul ki otthonról, ha lehet, figyeljünk oda rájuk! Azt azért mindenképpen szeretném megjegyezni, hogy nem igaz az, hogy a magyarok nem segítőkészek. Nekem szinte mindig megtartják az ajtót, ha babakocsival szeretnék bejutni valahová, és az emberek többségének még egy kedves szava, vagy mosolya is van számomra. Én még mindig töretlenül hiszem azt, hogy az emberek jók. Kell ebben hinni, mert különben nagyon nyomorult lesz az életünk. Ma bennem is megingott kicsit valami. Vera nagyon sírt, amikor megláttam az iskolában. Rögtön odamentem hozzá, hogy megtudjam mi a baj, de a tanító néni őt is, és a többi gyereket is az ebédlőbe terelte uzsonnázni, engem is csitított, hogy majd lerendezi a dolgot. Természetesen nem nyugodtam meg. Vera még az uzsonna végén is sírt. Nem merte elmesélni, hogy mi történt, de mégis kiszedtem belőle nagy nehezen. Kritizálta egy fiúnak a rajzát az osztályából, mire az felpofozta. Nem ez az első ilyen esetünk, de egy rajz kritika miatt felpofozni egy lányt, az szerintem elfogadhatatlan. Nem tudom, hogy van ez manapság, de nekünk már az óvodában megtanították, hogy lányokat nem ütünk meg. Szerencsére nem volt a közelemben a srác, aki ezt tette, mert nem vagyok híve az erőszak semmilyen formájának, de azt megemlegette volna, amit hirtelen haragomban kapott volna tőlem. A tanítónő mellesleg jó pedagógus, de ő is elfáradt már a tanév végére, ráadásul várandós, nagy pocakkal jár dolgozni, hogy a tanévet még lezárhassa az osztállyal, ezért nem feszegetem az ügyet, de ha megismétlődik, akkor azt hiszem, belátogatok az iskolába egy alternatív osztályfőnöki órát tartani.
      A zeneiskolában legalább verbálisan le tudtam vezetni a feszültséget, mert megbeszéltem a témát a többi anyukával. Többen azt mondták, hogy az ő férjük azt javasolta a gyereknek, hogy ilyenkor adja vissza. Nem hinném, hogy ez jóra vezet. Pedagógusként például mindig bajban voltam, ha a srácok összeverekedtek, mert ha mindketten megsérültek, nehéz volt eldönteni, hogy ki kezdte a verekedést. Nehéz így igazságot tenni. ráadásul a gyerekek nem értik még meg, hogy egy emberi test mennyire törékeny, és nem mérik fel a saját erejüket. Egy ártatlannak tűnő lökés is végzetes lehet. sajnos nekem is volt olyan barátom, aki úgy halt meg, hogy hátraesett és beverte a tarkóját, igaz, ő felnőtt volt, tehát nagyobbat koppant, de ez akkor is veszélyes. A testi fenyítésnek sem vagyok feltétlen híve, de a teljes mértékű liberális nevelésnek sem, mert az tűrhetetlen, hogy amikor egy pedagógus rászól egy elsős gyerekre, az csak a képébe röhög. Nem, egy gyereket nevelni úgy lehet, hogy ha rosszat tesz, büntetjük, ha jót tesz, jutalmazzuk. De a büntetésnek olyannak kell lennie, amit ő is büntetésnek él meg. Egy fekete pont, vagy középiskolában egy szaktanári, nem mindig éri el ezt a hatást. Külön blog is indult már arra, hogy diákok dicsekedjenek a szaktanárijukkal. Manapság szaktanárit kapni nem büntetés, hanem menő. Felesleges is adni. Én csak azért írtam be párat, hogy ha dokumentálnom kell egy-egy esetet, akkor legyen írásos nyoma, hogy a diák figyelmeztetésben részesült. Mást nem értem el szaktanárival soha. Hadd tegyem hozzá, hogy minket bizony a középiskolai testnevelés tanárom lánccal fegyelmezett, de mindig mi kértük a láncost, mert megkérdezte, hogy láncost kérünk, vagy a szüleinkkel beszéljen. Abban az időben tudtuk, hogy a szüleinktől egy láncosnál többet kapnánk, kivétel nélkül mindenki a láncost kérte. Nem is voltunk fegyelmezetlenek a tanár úrnál, ahogy műhelygyakorlaton sem, ahol az eszterga- és gyalugépek közt, ha valaki ökörködött, annak könnyen csonttörés, vagy szembe égett fémforgács lehetett a vége, ahogy lett is több esetben. Nekem is egyszer az esztergagép bekapta a lazán hordott munkásruhámat, és ha nincs ott a szakoktató úr, hogy levágja a főkapcsolót, akkor most talán nem csak a babakocsival tesztelgetném az akadálymentesített épületeket. Szóval a szakoktatók közt volt olyan, aki bizony a fűrészlappal vágott a körmére annak, aki baromkodott a gyakorlaton, és igaza volt. Jelzem, nevelt is minket, mert ha valaki egy hölggyel beszélt, és zsebre vágta a kezét, az is körmöst kapott, mert hölggyel nem beszélünk zsebre vágott kézzel. Érdekes módon nem haragudtunk ezekre a tanárokra, oktatókra, mert igazságosak voltak, és tudtuk, hogy megérdemeltük, amit kaptunk. Aki abból az iskolából került ki, az ma is büszke rá, hogy ott végzett.
      A zeneiskolából hazafelé bementünk még a boltba, vásároltunk vacsorának valót. Sütöttem három tükörtojást és főztem 10 virslit. Mire Kata hazaért, már alig maradt belőle valami. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése