2012. május 7., hétfő

Anyák, mamák, dédik és egyebek


2012-05-03 Zeneiskola
      Megegyeztünk Katával, hogy ma én megyek a gyerekekért, mert neki időpontja volt az orvosához. Kirakott a sulinál. Az volt a tervünk, hogy én összeszedem a gyerekeket és átgyalogolunk a zeneiskolába szolfézs és hegedű órára.
      Az iskolában még várakoznom kellett kicsit, mert a gyerekek épp uzsonnáztak. Addig megkerestem a volt diákjaim tablóit, ás beszéltem néhány régi kollégámmal. Gergőt tudtam először elhozni. A két térdén horzsolás éktelenkedett. Azt mesélte, hogy az óvó néni bekente neki krémmel. Verával a folyosón futottam össze. Az osztályát a tanító néni kísérte az ebédlőbe, de Verát nem találtam az osztályban. Később érte utol a többieket, és bőgött, mint a záporeső. Elég nehezen tudtam kiszedni belőle, hogy az a baja, hogy nem lett készen a feladatával órán, és a tanító néni azt mondta, hogy aki nem lesz készen, az fekete pontot kap. Próbáltam vigasztalni, de amikor észrevette a tanító néni, hogy mennyire a lelkére veszi, ő is mondta, hogy nincs semmi vész, megnézi, hogy meddig jutott el Vera. Így kissé nyugodtabban tudott uzsonnázni. Addig Gergővel és Gábrissal megvártuk az előtérben. Az eső viszont cseperegni kezdett. Attól féltem, hogy épp a zeneiskolába vezető úton kap el minket egy zápor. A gyerkőcöket pedig csak nem hagyhatom vizes ruhában. Szerencsére Kata hamar végzett az orvosnál és átvitt minket autóval a zeneiskolába, ahol újabb meglepetés ért. Egy kislány odajött hozzám, hogy szóljon, Vera mindig el szokta venni a radírját szolfézson. Megkérdeztem Verát, hogy ez igaz-e. Egy darabig szótlanul állt, de aztán bevallotta, hogy igaz. Nem tudta megmondani, hogy miért csinálja, hiszen neki is van radírja. Nagyon elszomorított a dolog, de Vera megígérte, hogy többé nem csinál ilyet, és tudom, hogy betartja a szavát.
      Nem volt tehát fényes ez a napunk sem, de a végén valamelyest javított rajta, hogy a hegedűtanárnő sugárzó arccal, őszintén és lelkesen dicsérte Verát.
      Hat órakor végeztünk a zeneiskolában. Vettünk egy kifőzdében kínai kaját, hazamentünk, megvacsoráztunk, Vera megírta a leckéjét, és elsuhant az idő. Megint elég későn feküdtek le a gyerekek. Vera lefekvés előtt még bevallotta, hogy levontak ma tőle egy magatartás almát, mert feldühítette a padtársa, és a mappájával az asztalra csapott. Ez sem volt éppen felemelő hír, de valamelyest mégis érthető. Vera új padtársára már sok panasz volt. Mások mellől is azért ültették el, mert zavarta őket, sőt, egyszer már Vera mellől is elültették. mondtam Verának, hogy egyszerűen ne foglalkozzon a padtársával, akkor nem fogja őt piszkálni. Édesanyám szerint nem szabad ezt hagynom, hanem szólnom kell, hogy ültessék el Vera mellől, de én úgy gondolom, hogy később is lesznek konfliktusai az életben, és jobbat teszünk vele, ha megtanítjuk rá, hogyan oldja meg azokat.

2012-05-04 Gergő a nap hőse
      7:25-kor Gergő ébresztette a családot. Mivel Verának 7:40-re az iskolában kellett lennie, gyorsan rádobtunk valami ruhafélét, és Kata beviharzott Vele az iskolába. Addig mi elkészültünk Gergővel, megreggeliztünk, főztem neki és Gábrisnak virslit. Előkészítettük Gergő ünneplő ruháját is, mert este anyák napi műsort adtak és kérték az óvónők, hogy vigyünk be reggel ünneplőt. Gergőért hazajött Kata és külön bevitte az óvodába. Ő így kicsit későn ért be, de az óvodában ez még nem akkora probléma, és a család többi tagját ő mentette meg az elkéséstől. Este pedig ügyesen, hangosan, érthetően mondta a verset az anyák napi programon. Egészen meglepő volt, mert ez volt az első igazi önálló szereplése, és egy cseppet sem izgult, pedig ő mindig visszahúzódóbb volt, mint Vera.
2012-05-05 Diakónus szentelés
      Szombat délelőtt egy barátunkat diakónussá szentelték Békéscsabán. Minket is hívott az eseményre, és szerettünk volna elmenni, de Kata épp német cserediákoknak mutatta be Hortobágyot. A klasszikus vicc Hortobágyról, amikor a turistákat kérdezik, hogy „Na látja, hogy nem látja.” Nem fedi teljesen a valóságot. A német diákok kísérőtanára lelkes biológus volt, és örömmel kutatta Hortobágy madárvilágát. Azt mesélte, hogy az ő vidékükön gólyák sem élnek. Kata magával vitte Verát is. Ő nagyon összebarátkozott a német tanár bácsival. Meg is tanulta tőle, hogy van a gólya németül, bár Vera szájából a Storch inkább tüsszentésnek hallatszott.
      Amíg Katáék Hortobágyon voltak, mi itthon játszottunk a fiúkkal. Gábris tökélyre fejlesztette a mászó tudományát és most először sikerült felmásznia az ágyunkra. Ezt a délelőtt folyamán többször megismételte, hogy jól be legyen gyakorolva. Később Gergő ágyára is felmászott. Ezentúl még jobban kell rá figyelnünk, hogy le ne essen valahonnan.
      Katáék kora délután értek haza. Megebédeltünk és átmentünk a templomba. Az esti misére a frissen szentelt diakónus barátunk is hazaért, sőt, ő tartott a mise előtt ájtatosságot. Mindenképpen részt szerettünk volna venni mi is. El is mentünk az egész családdal, de a gyerekek fáradtak voltak már a hosszú szertartáshoz, ezért elég korán kivittem őket a szabadba, hadd hangoskodjanak és játszanak.
      Este édesanyámmal beszéltem telefonon. Megdöbbentett, amit mondott. Dédimama panaszkodott ránk, hogy Gábris elcsavargatta a szekrényén a gombokat, meg hogy nagybátyámék nem tudták elvinni a temetőbe, mert mi felmentünk hozzájuk látogatóba. Tényleg egyedül van otthon egész nap, és azt gondoltam, hogy örül, ha időnként felviszem hozzá a dédunokáit. Eléggé fájdalmasan érintett ez a hozzáállás, de végül megbékéltem, hiszen dédimama meglehetősen öreg már és durva dolgokat átélt életében, többek közt egy világháborút. Megengedhet magának néhány rigolyát.

2012-05-06 Anyák napja
      Anyák napja tiszteletére délelőtt a templomban Vera és Gergő is szavalt verset. Gergő magabiztosan elmondta azt a verset, amit az óvodai ünnepségen is. Vera villámgyorsan tanult be egy hosszabb verset, emiatt némiképp bizonytalan volt, de ezt csak a figyelmesebbek vették észre rajta. Ügyes volt ő is, ráadásul felvette a koszorús lány ruháját, így még az utcán is többen megállították, hogy gyönyörködjenek benne.
      Zsuzsa mama is igyekezett eljönni a műsorra, de gyalog indult el, és későn ért a templomba, ezért az ő kedvéért újra elszavalták a gyerekek a verseket. Édesanyám, azaz Zsuzsa mama, ahogy a gyerekeim miatt mostanában én is hívom, azt mondta, még átgyalogol dédi mamához, hogy felköszöntse őt is. Elkísértük a gyerekekkel. Vettünk út közben virágot. Hogy ne dúljuk fel a lakását, most megálltunk az ajtóban és ott énekeltek és szavaltak neki a gyerekek. Még a szomszédok is kijöttek megcsodálni őket.
      Ebéd után egy kényelmesebb ruhában átvittem a gyerekeket a játszótérre, hogy Kata tudjon tanulni. Itt voltunk egészen estig. Nem is volt semmi baj indulásig. Szóltam a gyerekeknek, hogy pakolják össze a homokozó játékokat és indulunk. A következő negyed órában ezt a felszólítást még többször elismételtem, de a gyerekek nem jöttek, sőt, Gergő összerombolta egy kislány várát, aki emiatt nagyon sírt. Összeszidtam Gergőt, és ismét kértem, hogy jöjjenek. Megint nem jöttek, ehelyett Gergő egy vödör homokot borított a síró kislányra. Mondtam neki, hogy azonnal kérjen bocsánatot. Gergő oda is ment, de a kislány lehülyézte, Gergő pedig bocsánatkérés helyett ráordított, hogy ő nem hülye. Nagyon kellemetlen volt a szituáció. Több szülő is volt a játszótéren, és nemigen látták még a gyerekeimet így viselkedni. Hazafelé nem épp kedves szavakkal próbáltam Gergő eszét helyre tenni, de mondtam nekik, hogy anyát ne zavarjuk most ezzel a történettel, mert amúgy is ideges a vizsgái miatt. Inkább bementünk a boltba, és vettünk Katának egy kis meglepetést anyák napjára. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy otthon együtt adják majd át neki. Innentől hazafelé olyanok voltak, mint a kisangyalok, és Katát is úgy köszöntötték fel. Akkor vesztettem el ismét a türelmem, amikor vacsoránál megkértem Gergőt, hogy vegye fel a földről a leesett fahéjas zacskót. Ő fel is vette, de csuklóig beledugta az öklét a zacskóba, amitől ő csurom fahéj lett, a fahéj pedig kiszóródott. Ekkor megint elég durván kiabáltam vele.
      Este, fürdés után leültünk, és megbeszéltük a gyerekekkel, hogy sok kicsi bizony sokra megy. Elmondtam nekik, hogy nem voltak nagyon súlyos dolgok, amikért mérges lettem, de olyan ez, mint egy pohár, amibe csepereg a víz, és van egy utolsó csepp, aminél bizony kifolyik, és akkor már semmi nem állíthatja meg. Elmondtam nekik, hogy akkor is szeretem őket, amikor mérges vagyok, és hogy nem szeretek mérges lenni, szégyellem is magam, mikor úgy viselkedek, ezért azt kérem tőlük, hogy ne mérgesítsenek fel. Végül úgy aludtak el, hogy legalább száz puszit kaptam tőlük. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése