2012. június 22., péntek

2012-06-17 Bizonyítványosztás – második felvonás



      Vasárnap reggel a Svetitsbe mentünk családostól Vera évzáró ünnepségére. A Svetitsről tudni kell, hogy a legtöbb ünnepségük előtt vagy után szokott lenni szentmise is, ezért rá kell szánni az időt alaposan, ha az ember el szeretne menni egy ilyen alkalomra. Mivel vasárnap nem dolgozunk, ez nekünk nem is lett volna probléma. Gergőnek és Gábrisnak annál inkább. Persze felfoghatjuk úgy is, hogy ez remek alkalom a gyerkőcök nevelésére, hiszen ha egy ekkora gyerek kibírja a misét, az igazgató nővér egyébként rövid és velős beszédét és a bizonyítványosztást fegyelmezetten, akkor később sem lesz gondja az életben semmivel. Azon nem is csodálkoztunk, hogy az elsős gyerekek kulturáltabban viselkedtek a misén, mint némelyik szülő. Nem akarom ezzel a szülőket sem degradálni, hiszen nekem is megosztotta a figyelmem a két fiam minden ügyes-bajos dolga. A szülők és nagyszülők egy részének pedig ülőhely sem jutott.
      Azért arra felkaptam a fejem, amikor a lányom nevét olvasták. Jutalomkönyvet kapott. "Kitűnő tanulmányi eredményéért, érzelmes, játékos gyermeki lelkéért."
      Igen, a Svetitsben mindig adtak arra, hogy a gyermekek lelkületét is figyelembe vegyék. Örültem neki, hogy észrevették Verának ezeket a tulajdonságait, még inkább, hogy értékelték is.
      Mi is értékeltük. Ma megint volt okunk ünnepelni, és ha már ünneplés, megint a hasunk jutott először eszünkbe. Elmentünk egy kívülről nagyon puritánnak látszó, mégis nagyszerű étterembe. Nem tudom, hogy mennyire szabad itt reklámoznom, ezért nem írom le a nevét, de a Vincellér utcán van, és nem sok étterem van ott rajta kívül. Meglepő módon vasárnap is volt menüjük, nagyon kedvező áron. A kiszolgálás makulátlan volt. A pincérnő csinos és kedves. Bár csak két menüt kértünk, hozott nekünk négy terítéket. A citromos, tejszínes hallevest hatalmas tálban hozták ki. Szedtünk is belőle többször, mert sosem ettünk még ilyet korábban, és igazán jól volt elkészítve. Ebben az étteremben mindig nagyon odafigyelnek a fűszerezésre. Minden ételükben van valami pikantéria. Sosem találkozik az ember szürke ízekkel. Én szeretek úgy főzni, hogy rakok az ételekbe valami váratlant, hirtelen megérzésből. A héten például sikerült leutánoznom édesanyám remek gyümölcslevesét úgy, hogy nem ismertem a receptjét, és sosem készítettem korábban, csak tettem bele az összetevőket érzésből. Ebben az étteremben mégis mindig meg tudnak lepni. Ettem persze máshol is ilyen jó ételeket, de nem ilyen olcsón.
      A második fogás néhány csirkefalatból állt burgonya bundában, zöldséges rizzsel. A rizsben ugyan nem volt zöldség, és egy fiatal srác emiatt vissza is küldte az ételt, de nekünk így sem volt kifogásunk. A srác is inkább csak a pincérnőt akarta cukkolni, mert amikor kihozta neki az új adagot, megkérdezte a pincérnőtől, hogy „Akkor ugye most már hozzám jössz feleségül?”
      Én biztosan nem így kértem volna meg a kezét, de az én vagyok. Különben is, az én szívemet inkább a szakács hódította meg.
      A két adag étellel is jól laktunk mind az öten. Ez annak köszönhető, hogy a gyerekeink alig esznek pár falatot, és az adagok is emberi méretűek voltak, nem csak megmutatták a tányérnak, hogy valami lehetne is rajta. Azért egy desszert még igazán belénk fért, ezért a gyerekeknek rendeltünk vaníliafagylaltos almás palacsintát. El is kerekedett a szemük, amikor kihozták. Két hatalmas palacsintát kaptak mindketten, a két végén egy-egy tejszínhab gombóccal, a fagylaltot pedig egy csinos kis kehelyben hozták hozzá. Egy fél palacsintával elteltek mindketten. Hogy ne vesszen kárba, a maradékot megettük Katával. Még Gábrisnak is bőven jutott belőle. Nagyszerű ebéd volt. Nem egy felkapott hely, nem is előkelő, de nálam megkapta a maga Michelin csillagát.
      Délután Vera mesét olvasott Gergőnek a jutalomkönyvéből, aztán pihentünk egy nagyot, nem vágytunk ki a kánikulába. Csak este mentünk át nagypapáékhoz. A nővéremék is ott voltak éppen. A sógorom egész nap segített édesapáméknak a bútorok szerelésében, a szobák berendezésében, és amiben kellett. Rengeteget haladtak. El is szégyelltem magam, hogy én nem jöttem, de engem nem is hívtak. Gondolom tudták, hogy úgyis a Svetitsben leszünk, vagy ki tudja miért, de nem szóltak. Régen sokszor dolgoztam együtt édesapámmal, sőt, évekig dolgoztunk együtt minden nap. Nem volt soha egyszerű ember, illetve én nem könnyen értettem meg őt. Talán feltűnt, de én szeretek elmesélni dolgokat, kicsit sztorizgatni, történeteket megosztani. Édesapám egyáltalán nem verbális típus. Ő azt szerette, ha csinálom amit kell anélkül, hogy mondta volna, hogy mit kellene. Ha meg fecsegtem, csak eltereltem a figyelmét. Talán ezért is tud jobban dolgozni a sógorommal. Tulajdonképpen nem is bánom. Már kinőttem abból a korból, amikor még azt hittem, hogy mindenkinek mindenben megfelelhetek. Nem kell nekünk tökéletesnek lenni, csak elég jónak. Akinek meg nem vagyok elég jó, az válogathat. Él ezen a bolygón hétmilliárd ember.
      A gyerekeknek mindenesetre nagyon tetszettek a frissen berendezett szobák. Fel is avatták őket rögtön. Gábris beletaposott néhány ropit a szőnyegbe, de ő annyira Gábris, hogy még ezt sem vette tőle senki zokon. A kis keresztlányom, Panni is örült neki, hogy találkozhatott az unokatestvéreivel. Ő szeptembertől kezdi az iskolát, és Vera nagyon élvezi, hogy elmesélheti a többieknek, hogy milyen az iskolai élet Gergőt félig-meddig már írni és olvasni is megtanította. Persze papáéknál inkább a kerti munka köti le őket és a nyuszi, amit egy ketrecben tartanak az udvaron. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése