2012. július 14., szombat

2012-07-04 Hideg zuhany



      Van egy hasznos szokásom, miszerint nem szeretek fontos eseményre úgy elmenni, hogy nem ismerem előtte a helyszínt. Csütörtökre hívtak az Eszterházy Károly Főiskola C épület 106-os termébe felvételizni. Nem szerettem volna úgy odamenni, hogy aznap reggel kell keresgélnem, hogy mi hol van. Szerencsére a nejem bérmakeresztlánya, Andi épp ezen a főiskolán tanul, épp a városban tartózkodott, és a kollégium, ahol lakik, épp a C épület mellett van. Persze én nem hiszek a szerencsében. Inkább azt mondom, a gondviselésnek köszönhettük, hogy így alakultak a dolgok.
      Andival a főiskola főépülete előtt találkoztunk, miután nagy nehezen beszereztünk egy csekket a tanulmányi osztályról, amivel be lehetett fizetni a vizsgadíjat. Andi elvezetett minket a C épülethez. Alföldi embernek meglehetősen szokatlan utakon mentünk, hol föld felett, hol föld alatt. Az aluljáró – vagy minek nevezik itt – falán a szörnyalakok tűntek a legreálisabb figuráknak az egész úton. A népmesék szegénylegényei aligha tetettek kalandosabb utazásokat, amíg királlyá koronázták őket, mint én a C épület 106-os szobájáig. Mire odaértünk, a pólómból olyannyira csavarni lehetett a vizet, hogy komoly kétségeim támadtak, hogy másnap öltönyben kibírom-e majd az utat. Meg voltam ijedve valóban, de közben azt éreztem, hogy az én sík terephez nevelt lábaimmal, és délibábos álmaimmal együtt is szeretem ezt a várost. Fogalmam sincs, hogy mi vonzott benne, de már gyerekként is szerettem, és az az érzés ébredt bennem, hogy ha felvesznek erre a főiskolára, akkor kicsit én is egri leszek… Pláne ha el is végzem.
      Andi volt olyan kedves, és megmutatta nekünk a kollégiumi szobáját is. Mutatta, hogyan tette fel a függönyöket. Mivel az ablaka alatt valahol a mélyben a Szent Antal templom tornyai látszódtak, én úgy döntöttem, hogy már attól is szédülök, hogy más odaáll az ablakba.
      Hálából a segítségért, meg azért, mert éppen szerda volt, meghívtuk Andit egy fagyira. Hívtuk ebédre is, de sietett. Mi Margitkáéknál megebédeltünk, pihentünk kicsit, aztán kimentünk a strandra Margitkával, a három gyerkőcünkkel, és a sógoromék két nagyfiával, akik nem utaztak haza a szüleikkel a nagyapjuk köszöntése után. Ábel már tíz éves, Nándi keresztfiam pedig első osztályos volt, akár a lányom. Az édesanyja megkért, hogy vigyázzak rá. Vigyáztam is, amennyire tudtam, de a strandon sosem láttam egyszerre az öt gyereket. Mire kettőt összeszedtem, eltűnt a harmadik, mire meglett három, nem találtam a negyediket. El is döntöttem, hogy én osztálykiránduláson sosem fogok egy osztályt sem strandra vinni.
      Időközben elkezdett cseperegni az eső. Szóvá is tettem Margitkának, de ő csak legyintett, hogy nem lesz ebből semmi. Negyed óra múlva jégeső esett. Szerencsére volt egy fedett medence, oda behúzódtunk, és még fürdeni is lehetett, amíg ki nem zavartak bennünket a vízből. A jégeső viszont akkor is esett. Még fél óra volt este hétig, azaz a strand zárásáig. Gondoltam, a strand vezetése lesz annyira belátó, hogy nem küldi ki az embereket a jégesőbe. Tévedtem. Valamit rikácsoltak a hangosbemondókba, amiből én a jégeső zúgásában annyit értettem, hogy depressziós varjú. az emberek egyike-másika nekiindult az esőben. Egy lengyel családtól, akik apósoméknál szálltak meg, másnap reggel hallottuk, hogy a strandon 15 méterre tőlük csapott egy fába a villám. Én kimerészkedtem, hogy összeszedjem a holminkat. A kölcsön papucsom addigra eltűnt, Margitka utcai ruhája pedig egy vizes felmosóronggyá változott. Én, mint magyar úr, még beálltam közben a zuhany alá is, mert így mulat a mifélénk. A gyerekeket viszont csak nem akartam kivinni a fedett épületből. Kata mondta, hogy indulnunk kell, mert annyian vagyunk, hogy kétszer kell fordulnia, hogy mindenkit hazavigyen. Elindult a fiúkkal és Margitkával előre. Pár perc múlva felhívott, hogy nálam maradt a kocsikulcs, és nem engedik vissza érte. Kicsit értetlenkedtem, hogy akkor a belépésnél miért raktak karszalagot a kezünkre, ha most egy kulcsért sem engedik vissza. Hiszen a szalag elvileg azt a cél szolgálja – az én felfogásom szerint -, hogy lássa mindenki, van mára belépőnk. Sebaj. az eső közben majdnem elállt. Mezitláb megindultam a kapu felé a gyerekekkel. Ekkor vettem észre, hogy Gábris is mezitláb van. Gondoltam, ha kilépek a kapun, sosem engednek vissza, ezért felhívtam Katát, hogy nála van-e a cipő. A strand alkalmazottai észrevették, hogy én még ott telefonálok, és ordibálni kezdtek nekem, hogy azonnal menjek kifelé. No hiszen épp azért telefonáltam, hogy kimehessek. Az egyik alkalmazott külön összeszidott azért, hogy babakocsival próbálok kimenni, merthogy ahhoz külön kapu kell, a sima forgóajtón nem fér ki. Nehezményezte, hogy neki már rég lejárt a munkaideje. Ezt megértem természetesen, azt is, hogy dühös emiatt. De – ne adj Isten – ha az a villám nem 15 méterre csapódik be a lengyelektől, hanem a lengyelekbe, akkor hogyan számolt volna el a lelkiismeretével? Én sehogy a sajátommal, ha valamelyik gyerek megsérül a jégesőben. Úgy gondoltam, jól tettem, hogy nem tettem ki őket az elemek játékának. Erre gondolva nem is vesztettem el a türelmemet, csak akkor, mikor az alkalmazott hölgy kiabálni kezdett velem, hogy bemondták a hangosbemondóba, hogy hagyjuk el a strand területét. Ez volt az amiből azt értettem, hogy depressziós varjú, annyira elnyomta a jégeső zaja a hangokat. Mondtam a hölgynek, hogy nem lehetett érteni a szöveget. Erre ő rám kiáltott, hogy „de lehetett”. No, ezt már kikértem magamnak. Ne hazudtoljanak meg!
      Nagymamám temetésén a lelkipásztor beszélt az Almásiak kérlelhetetlen igazságérzetéről. Igen, meg is követelem a gyermekeimtől is, hogy mindig az igazat mondják. Nem nézzük el a füllentéseket. Katával sincsenek titkaink egymás előtt. Ha fájó is valami, inkább megmondjuk egymásnak, és nem vesszük zokon, mert tudjuk, hogy a másik szeretetből mondja, amit mond. Egy szó, mint száz, ne vádoljon engem senki hazugsággal! Ezen még sokáig fortyogtam. Szerencsére az eltűnt papucson és azon kívül, hogy a gyerekek még napokig köhécseltek, nem történt más baj. Nekem mégis olyan volt az egész, mint egy hidegzuhany.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése