2012. július 19., csütörtök

2012-07-07 Meglepetés

Vera reggel mesélte, hogy este, elalvás előtt nem a bárányokat számolta, hanem a birkacombokat, amik a szájába repültek. Így valóban szép álma lehetett. Katát a reggelihez 15 perc alatt MAJDNEM sikerült felkeltenem, de aztán feladtam. A gyerekek is össze-vissza szálingóztak az asztalhoz. Minden étkezésnél szépen együtt ültünk asztalhoz, imával kezdtünk, és imával fejeztük be a táplálkozást, de a reggelik sehogy sem akartak sikerülni. Nem is nagyon erőltettük, mert annyira más volt a napi ritmusunk, hogy már azért is hálát adhattunk, hogy egyszerre tudtunk ebédelni és vacsorázni.
      Délelőtt gyorsan rendbetettünk mindent, amit még tudtunk, aztán Kata elsomfordált. A kórustagokkal úgy beszélték meg, hogy a völgyben találkoznak. Kata kiment eléjük, és együtt vonultak a házhoz. Bélának szóltunk, hogy vendégek jöttek. A ház uraként kiment köszönteni őket. nagyon meglepődött, hogy régi kedves barátait látja, amazok pedig egyből köszöntő dalra zendítettek. Próbáltam én is csatlakozni, de sikerült úgy állnom, hogy egy tenor legyen a bal fülemnél, márpedig én leginkább azt tudom visszaénekelni, amit a bal fülembe énekel valaki, így inkább elhallgattam. Közel harminc ember érkezett Béla köszöntésére, köztük közgazdászok, tanárok, híres énekesek. Elfoglalt emberek, akik mégis szakítottak erre időt, és több, mint 100km-t utaztak, hogy itt lehessenek. Ez több volt egy gesztusnál. Meglepő volt látni azt is, hogy milyen sokféle ember énekel a kórusban a nagyhangú bohémtól a szerény csinovnyikig, a fiatal lánytól a korosodó nyugdíjasig.
      Néhány dal és egy kis szíverősítő után asztalhoz ültünk. Margitka hideg uborkalevest készített, ami mindenkinek nagyon jól esett a kánikulában. Csak később árultuk el nekik, hogy kecsketejből készült. Második fogásként a birkapörköltet tálaltuk fel. Bár a társaság nagy része Debrecenből jött, ahol közel sincs akkora kultusza a birkaevésnek, mint a jászságban, ahonnan apósom származik, mégis elfogytak a néhai bégető utolsó maradványai is. Süteményt ki-ki hozott magával, így sokfélét meg lehetett kóstolni.
      Ebéd után a társaság átsétált a borospincébe. Kevés ilyen pincét látni manapság, mint az apósomé, mert ez megmaradt olyan állapotban, mint a labanc idején. Az akusztikája is különleges. Ezt ki is használta a kórus néhány bordal eléneklésére. Természetesen a borokat is megkóstoltuk. Talán nem mindegyik bor volt a legtökéletesebb, de valóban bor volt mindegyik, nem pedig bornak álcázott vegyszer, emiatt akadt, akinek nem csak a pincéből kivezető meredek lejtő miatt volt nehéz a feljutás. A bordalokat egy csoport lengyel fiatal is meghallotta. Csatlakoztak ők is a társasághoz. A kedvükért pár lengyel dalt is énekelt a kórus, bennük viszont már rendesen bennük volt a virtus, egyikük egy poharat is a földhöz vágott, mire egy tekintélyes basszus nem éppen udvari stílusban kijjebb tessékelte őket. Kicsit furcsálltam a dolgot, mert vendéget – ha úgy alakul – a házigazda dobjon ki. Béla viszont nem dobott volna ki senkit, pláne nem lengyeleket. Persze mindenhol élnek mindenféle emberek, de a lengyeleket egy lengyelországi zarándoklaton én is a szívembe zártam. Sokat tanultam tőlük hitről, barátságról, vendégszeretetről. No, és nem győzöm hangsúlyozni, hogy ha a világon a legszebb nők Magyarországon élnek, rögtön utánuk a lengyel hölgyek következnek.
      A pincelátogatás után a nap további része énekléssel telt a ház előtt álló fűzfa alatt, ahová kivittünk néhány padot, hogy mindenki leülhessen. A kórusműveket a fiatalabbik sógorom, Béla vezényelte.
      Estére tüzet raktunk, és szalonnát sütöttünk. A tűz mellett gitáros dalokra gyújtott rá, akinek éppen kedve volt. Néhányan átmentek a szomszédos csárdába is, hogy a cigány zenészek húzzák a fülükbe a nótát. Bizonyára sokáig felemlegetik majd, hogy nemzetközileg ismert énekesnek is hegedültek már.
      Néhányan nem várták meg az éjszakát, hanem hazautaztak, de a többség itt mulatott vagy aludt másnap reggelig. (A képeket Dániel barátunk készítette.)